Friday, December 5, 2014

Kelahiran ku

 


 Saat mataku mulai berfungsi, aku melihat kegelapan dalam kantung kasih sayang milik ibundaku. Satu saat aku apabila mataku terbuka, sekelilingku di penuhi cahaya, warna, suara, dan bau. Kini aku merasa tubuhku ditiup angin bukan lagi cecair pekat yang sungguh damai lagi mententeramkan.
 Aku lahir? Bermula sudahkah tanggungjawabku? Aku menangis sekuat hati, namun tiada siapa faham takutnya aku menjejak dunia. Semua orang memujukku agar aku berhenti menangis, namun aku masih takut... takut...takut... Aku merasa duniaku kini bukanlah hanya sekecil kantung kasih sayang milik ibuku.
  Kini, aku merasa dunia.... dunia... dunia....!!! Pelbagai bentuk perasaan wujud, pelbagai jenis manusia wujud dan mendiam dunia. Aku risau.... Aku risau.... Aku risau...!!
Mataku terpejam lagi, terbuai dengan alunan yang mengingatkan aku kedamaian, kehangatan, kenyamanan suatu tempat yang tidak mampu aku katakan sebelum aku ditiupkan kedalam segumpul darah yang kemudian berkembang membentuk wujud ku kini.
Errina.... Errina ....Errina... Namaku? Adakah aku telah bernama? Mataku terpana memandang dua wajah dengan ukiran senyuman di wajah mereka membuatkan hati ku lapang dan melupakan seketika akan rasa ketakutan dan keseraman dunia.
 Saban waktu silih berganti, aku mulai duduk, berjalan dan berlari. Lidahku pula sudah mampu mengeluarkan kalimah-kalimah yang kedengaran sangat mengembirakan orang-orang yang mendengarkannya.
 Ketakutanku mulai aku lupakan, setiap hari aku pasti menemui sesuatu yang baru dan menyeronokkan. Indah juga dunia...

No comments:

Post a Comment