Wednesday, May 29, 2013

Bunuh diri

Semua yang hidup pasti akan mati... tapi kenapa kita mau mempercepatkan kematian kita??? Tahukah Anda Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) merekodkan jumlah kematian akibat bunuh diri mencecah hampir Sejuta orang setiap tahun. Statistik menunjukkan seramai 16 dari 100,000 penduduk atau seorang dalam 40 saat membunuh diri setiap hari.
Disaat seorang manusia yang berusaha memperjuangkan hidup, tapi disaat itu juga ada manusia yang sengaja mengakhiri hidupnya dengan membunuh diri

 


Bunuh diri adalah salah satu simptom yang serius bagi individu yang mengalami tekanan (depression) yang teruk. Antara tanda-tanda tekanan adalah:
  • Rasa sedih dan tertekan
  • Perubahan pada pola atau corak tidur (contohnya; tidur terlalu banyak atau sedikit atau menghadapi masalah sukar tidur)
  • Perubahan yang ketara pada berat badan dan selera makan
  • Bercakap dan/atau bergerak dengan kadar kecepatan/kelambatan diluar kebiasaan
  • Hilang rasa minat pada aktiviti-aktiviti yang biasa dilakukan (contoh; hobi, aktiviti luar rumah, bersama-sama dengan rakan)
  • Menarik diri atau menjauhkan diri dari keluarga dan kawan-kawan
  • Rasa letih dan kehilangan tenaga
  • Kemampuan untuk berfikir dan fokus yang semakin berkurangan, lambat berfikir dan menjadi ragu-ragu.
  • Merasa diri tidak berguna, sia-sia dan rasa bersalah
  • Memikirkan tentang kematian, tentang cubaan bunuh diri dan mengharapkan pada kematian
 
 Membunuh diri adalah salah di sisi Agama islam, hukum nya HARAM dan of course la berdosa BESAR... rasanya agama selain Islam juga melarang membunuh diri.
 

حديث أَبي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنِ النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ: (مَنْ تَرَدَّى مِنْ جَبَلٍ فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَهُوَ في نَارِ جَهَنَّمَ يَتَرَدَّى فِيهِ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيها أَبَدًا، وَمَنْ تَحَسَّى سُمًّا فَقَتَلَ نَفْسَهُ فَسُمُّهُ في يَدِهِ يَتَحَسَّاهُ في نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فيها أَبَدًا، وَمَنْ قَتَلَ نَفْسَهُ بِحَديدَةٍ فَحَدِيدَتُهُ في يَدِهِ يَجَأُ بِها في بَطْنِهِ في نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدًا مُخَلَّدًا فِيها أَبَدًا
 (رواية البخاري)



Maksud : Hadis Abu Hurairah r.a berkata  : barangsiapa yang menjatuh kan dirinya dari atas gunung untuk membunuh diri maka dia akan mendiami neraka jahanam dalam keadaan kekal abadi dalamnya, dan sesiapa membunuh dirinya dengan meminum racun maka racun itu akan tetap di tangannya yang akan diminumnya dalam neraka jahanam  untuk selama-lamanya, dan sesiapa yang membunuh dirinya dengan besi maka besinya itu akan tetap di tangannya untuk ditusukkan pada perutnya didalam neraka jahanam untuk selamanya-lamanya.( diriwayat kan  oleh Al-Bukhari )

Dasyat kan??? takut kan?? huhuhu...kenapa mereka membunuh diri?? of course la sebab masalah peribadi dan sebahagian sebab masalah kerja juga.. tapi apa pun alasan mereka tidak sekalipun menghalalkan bagi mereka membunuh diri..
Beberapa cara yang popular untuk membunuh diri,menggantung diri, minum racun,memakan ubat terlebih dos (overdose), terjun(bangunan/jambatan/sungai),tembak diri, kemalangan yang disengajakan ( berdiri di atas landasan , melemaskan diri ( gas beracun/asap), kejutan elektrik, mengelar pergelangan tangan.

Semua masalah di dunia nie pasti ada jalan keluarnya, membunuh diri bukan lah jalan penyelesaian malah menambah masalah... tahu kenapa?? Kita akan terima Azab yang dasyat di akhirt kelak, keluarga kita akan menanggung Malu pada masyarakat, terpaksa berusuran dengan pihak polis dan banyak lagi la...So???? sayangi lah diri kita, percayalah orang pun akan sayang kita.... menyelesaikan masalah memerlukan masa.. tapi kita kena ingat masa itu emas.. jadi imbangkan la hidup kita... Percaya diri untuk orang percaya kita..

1600*1200  Children's illustration of Mother Day and Family Love - 1680*1050 Sweet Family illustration -  Cartoon illustration of happy Family13 

sumber :  http://www.jurnalmalaysia.com/index.php/info-sihat/174-kada-bunuh-diri-meningkat
               http://www.utm.my/counselling-centre/tag/statistik/

No comments:

Post a Comment