Monday, January 27, 2014

Tiga Kelompak Manusia...

"Tidaklah menimpa seorang hamba suatu musibah yang lebih besar atau lebih kecil kerana dosa"
 (Hassan Al-Bashri)

Pernah kah anda mendengar manusia tidak di datangi "masalah" ?...  Setiap makhluk yang di ciptakan sebagai manusia pasti akan akan berhadap dengan apa yang dikenali sebagai masalah.

Masalah kita adalah cermin siapa diri dan bagaimana tarbiyah kita selama ini. Reaksi dan respons seseorang terhadap masalah menunjukkan jati dirinya. 
 

Kita dikenal dari masalah kita dan cara kita merespons masalah. Pada awalnya kemungkinan seseorang itu nampak tenang... Namun, akan nampak diri seseorang yang sebenar saat di timpa masalah... samaada keburukkan mahupun kebaikkan, orang akan kelihatan warna aslinya, kerdil besarnya seseorang boleh dilihat dari masalahnya dan caranya menyelesaikannya.

Terdapat Tiga kelompok manusia di dunia ini dalam menghadapi masalah

Kelompok "No Problem" .
 
 Mereka menganggap semua masalah bukan masalah. Malas mau ambil kisah... (ignoring)... tidak peduli... hipokrit secara kolektif dan psikologis. Akibatnya, masalahnya semakin berat. Mereka dikenal sebagai orang munafik, baik secara akidah mahupun secara amal.


Kelompok yang mengagungkan masalah

 
Mereka cenderung pesimis, merasa mustahil untuk menyelesaikan masalah, tidak ada guna dan faedah berusaha. Putus asa dan putus harapan. Kelompok ini hanya pasrah pada nasib dab menggantungkan segalanya pada takdir.
Kelompok yang menghadapi masalah
 
Melihat masalah sebagai cabaran. Cara menyelesaikannya adalah perjuangan untuk mencapai tujuan dan meraih kebahagian. Mereka orang-orang yang mukmin, yang selalu yakin ada jalan untuk meraih kemenangan .Allahu Akhbar.
 

No comments:

Post a Comment